India-on-tour.reismee.nl

Van Kanur met de boemelbus naar Mysore

Kanur

Voor Backpackers: Hotel Malgudi aan zee 1000 roepie per kamer 2 pers.Near Sangeetha Theatre Beach Road ,Payyambalam (Kannur) 9496447788 Tel. Hr. Sree

Zeker een aanrader, lieve mensen, schoon, gebruik van keuken en eigen douche. (Hostel)

Van Kannur naar Mysore met de ‘boemelbus'

Kannur 7:00 u Vertrokken wij met de tuktuk naar het busstation om de bus te nemen naar Mysore.

Een ritje van 7 uur, (100 roepie p.p. €1,50 p.p.) dat zijn voor ons geen lange ritten meer. Je moet wel snel in de bus stappen anders heb je geen lekker plekje. India is echt een 'bussenland' het hangt van bussen aan elkaar, ze zijn altijd vol mensen of het nou lange of korte afstanden zijn. Dus hoppa snel instappen en in het midden van de bus een plaats gevonden, bagage boven in het rek en zitten.

'Of wij maar achter n de bussen willen gaan zitten ‘werd ons gevraagd door de conducteur .. deze plaatsen waren gereserveerd voor een groep schoolkinderen.

Lekker achterin het was een vreselijk wegdek met gaten en kuilen, scherpe bochten en een chauffeur die snel thuis wilde zijn. Tegenliggers die van een tweebaansweg een vierbaans weg maakten inclusief de chauffeur.Onze ruggen hadden het zwaar te voorduren met die harde klappen in een bus zonder schokbrekers.

Op zoek naar een hotel een met zachte bedden....en gevonden aanbevolen door lonely Planet en de Trotter

Naast ons zat het Parklane Hotel ook een goed hotel met een buitengewoon restaurant. Dat was zeker te merken aan het hoog aantal toeristen die hier kwamen eten.

Mysore ligt in de deelstaat Karnataka en de stad is beroemd om zijn goede kwaliteit zijde, wierook en sandelhout, de basis van onder andere wierook en parfum. Yes!

Heerlijke Jasmijnolie gekocht

Mysore is een leuk stadje daar hebben wij de prachtige 'Somnathpur Tempel' bezocht.

Tempels genoeg in India maar deze heeft veel indruk achtergelaten. Alles was zo gedetailleerd uitgesneden uit het steen dat je er naar bleef kijken ...

Voor ons hotel staat een prachtig paleis, daar konden wij niet omheen en hebben daar een bezoekje gebracht. De maharadja's van Mysore waren in het verleden erg rijk en bouwden in 1897 dit paleis. Een deel van het paleis wordt nog steeds bewoond door de voormalige maharadja en de rest van het gebouw is nu een museum. Het paleis is één van de grootste gebouwen van India en een deel wordt tijdens festiviteiten gebruikt. Het interieur van dit paleis is mooi, zelfs soms een beetje kitsch

Grappig om te zien dat de inrichting een mix is van hindoeïstische, islamitische en christelijke elementen.

Ver voor de ingang van het paleis moesten wij onze schoenen uitdoen en ze werden netjes in bewaakte kasten gezet. We moest je met onze blote kakkies over de binnenplaats lopen die plaveit zijn met marmer en die aanvoelde als bakplaten....ja dat werd rennen. Men had men wel lopers van kokosmatten neergelegd maar die waren tot de draad toe versleten. Moesten ze wel om lachen hoor die Indiërs.

De volgende dag (voor ons vandaag) een lange busreis van 15 uur aangekomen in Goa een leuke hippie stad aan de kust.

Deze bustrip heeft een flinke domper gegeven op onze reis .

Zie volgend verhaal